Etická výchova
Etická výchova ve formě, v jaké je vyučována na LSG vychází z projektu „VÝCHOVA K PROSOCIÁLNOSTI“ od Roberto Roche Olivara (profesor Nezávislé univerzity v Barceloně). Tzv. zlatým pravidlem etiky je motto: „Chovej se k druhým tak jak chceš, aby se oni chovali k tobě“. Prosociální výchova posiluje důstojnost žáka, vede k dobrým mezilidským vztahům, podporuje dobré, pozitivní vlastnosti člověka, učí toleranci a schopnosti vcítit se do pocitů druhých. Vyučování prosociální výchovy výrazně zlepšuje atmosféru školy, vztahy mezi studentem a učitelem, mezi učiteli a rodiči a také mezi učiteli navzájem.
Základní model projektu je převzat ze SR (upraven Ladislavem Lenzem) a jako povinný předmět je zařazen v ŠVP (školní vzdělávací plán) v primě a kvintě s jednohodinovou dotací. Jako volitelný je pro žáky septimy a oktávy nabízen dvouhodinový seminář z Etické výchovy, který se do hloubky zabývá etickými problémy soudobého světa. Důraz, který je na gymnáziu kladen na uplatňování a dodržování morálních pravidel podtrhuje i začlenění pondělních hodin Etické výchovy a komunikace do každého ročníku. Součástí povinné výuky je i množství kurzů, adaptačních a výcvikových pobytů, jejichž nedílnou součástí jsou aktivity podporující prosociální principy.
Cíle
vychovávat studenta ve zralou osobnost
pozitivně ovlivňovat postoje a chování studentů
rozvíjet prosociální chování, tj. chování, které je zaměřeno na pomoc nebo prospěch jiných osob, skupin nebo společenských cílů bez aktuálního očekávání odměny
Výchovný program
10. Komplexní prosociálnost
9. Pomoc, přátelství, spolupráce
8. Reálné a zobrazené vzory
7. Asertivita
6. Empatie
5. Vyjádření a komunikace citů
4. Tvořivost a iniciativa
3. Pozitivní hodnocení druhých
2. Důstojnost lidské osoby, úcta k sobě
1. Komunikace
Aplikační (průřezová) témata výchovného programu
Rodina, ve které žijeme
Etika a hodnotový systém
Duchovní rozměr člověka
Ochrana přírody a životního prostředí
Ekonomické hodnoty
Výchova k sexuálnímu zdraví a rodinnému životu
Výchovný styl
Vytvořit ze třídy výchovné společenství
Přijmout druhého takového, jaký je
Atribuce prosociálnosti
Stanovení jasných pravidel hry
Induktivní disciplína
Vybízení k prosociálnosti
Přiměřené užívání trestů a odměn
Zapojení rodiny do výchovného procesu
Vytváření radostné atmosféry
Osobité metody
Jedná se o průřez účinných metod.
Učitel je „ten v pozadí“.
Děti se učí z vlastních prožitků.
Výchovný program, výchovný styl, osobité metody a rozvoj prosociálnosti TVOŘÍ NEDÍLNÝ CELEK.